يادگيري و الگودهي به ورزشكاران | ||||||||||||||
تبليغات
آخرين ارسال هاي انجمن
بخش بزرگي از يادگيري انسان از راه مشاهده رفتار و اعمال ديگران آموخته مي شود همچنين پاره اي از يادگيري هاي ورزشكاران از راه شرطي سازي آموخته مي شود اما بايد بگوييم اين همه ماجرا نيست و قسمتي را كه در اين مقاله مي خواهيم روي آن تاكيد كنيم يادگيري از راه مشاهده ديگران نام دارد .پس يك مربي خوب اگر بخواهد آموزش دهنده خوبي باشد بايد به خصوصيات رواني و سير يادگيري ورزشكار خود توجه نمايد.......................................................... مدل يادگيري ورزشكاران: 1- مرحله توجه 2-مرحله به يادسپاري و يادداري 3-مرحله بازآفريني حركتي 4-مرحله انگيزشي (1)درمرحله اول يعني مرحله توجه ورزشكار يادگيرنده بايد به رفتار الگو يا سرمشق يعني كسي كه قرار است از او چيزي بياموزد توجه كند طبق اين مدل اگر ورزشكار الگوگيرتده به رفتار سرمشق توجه نكند چيزي نخواهد آموخت همچنين بايد بگوييم چندين ويژگي در رفتار سرمشق اگر وجود داشته باشد باعث مي شود ورزشكار الگوگيرنده بهتر آن رفتار را بياموزد اين ويژگي ها از اين قرارند: الف: پايگاه اجتماعي سطح بالا ب:موفقيت زياد ج: دانش د:تخصص سطح بالا مثلا فرض نمائيد اگر شخصي كه به يك ورزشكار آموزش مي دهد از پايگاه اجتماعي سطح بالايي برخوردار باشد (مربي درجه يك) تاثير او مي تواند خيلي بيشتر از يك مربي يا ورزشكار درجه 2يا 3 باشد.همين طور بايد بگوييم دانش و تخصص مربي نيز به ميزان زيادي روي ورزشكار تاثير مي گذارد علاوه بر ويژگي هايي كه براي ياددهنده يا مربي برشمرديم خود بازيكن يا الگو گيرنده نيز ويژگي هايي دارد كه روي يادگيري اش تاثير مي گذارد. از ديگر عواملي كه مي توانند روي يادگيري بازيكن تاثير بگذارند مي توان به مشوقهايي كه مربي در ازاي توجه يادگيرنده يا در ازاي حركت صحيح بازيكن به او مي دهد نام برد لزومي ندارد حتما مربي به بازيكن خود جايزه بدهد بازخورد كلامي خود مي تواند اثر خوبي داشته باشد. (2) در مرحله دوم يعني مرحله به يادسپاري يا يادداري آنچه مورد مشاهده ومورد توجه بازيكن است در حافظه او ذخيره مي گردد بايد بگوييم كه بيشتر يادگيري هاي ما به صورت رمزهاي كلامي در حافظه ما ذخيره مي شوند پس از آنكه اين رمزها به به صورت قابل استفاده درآمدند به صورت راهنماهايي براي عملكرد بازيكن مورد استفاده قرار خواهند گرفت. (3) مرحله سوم در يادگيري مشاهده اي مرحله بازآفريني حركتي نام دارد. در اين مرحله رمزهاي كلامي يا تصويري موجود در حافظه بازيكن (مثل صحنه پرتاب اوت توسط مربي) به عملكردهاي آشكار تبديل مي شوند در اين مرحله بازيكن مي تواند خطاهاي كار خويش را اصلاح نمايد . (4) در چهارمين مرحله و آخرين مرحله از اين مدل مرحله انگيزشي وجود دارد اگر شما به عنوان يك مربي مي خواهيد آنچه كه به بازيكن يا شاگرد خود آموزش داده ايد در موقعيت واقعي به منصه ظهور برسد بايد با پيامدهاي مطلوب همراه باشد يعني رفتاري بازيكنان را تقويت كرد،تقويت بر عملكرد بازيكن شما اثر مطلوب مي گذارد هرچند براي يادگيري ضروري نيست. در پايان خصوصيات يك ورزشكار الگورا شرح مي دهيم كه عبارتند از: پايداري ،واقع گرايي،آگاهي ،مسئوليت ،كارآمدي،خودارتقايي
بديهي است ورزشكار كاملي كه بتواند الگوي بي نقصي باشد وجود ندارد ولي اگر چند تا از ويژگي هاي بالا در يك ورزشكار وجود داشته باشد ميتوانيم به موفق شدن او در آينده اميدوار باشيم. درباره : اصول و آموزش فوتسال و فوتبال , مربیگری ,
[ سه شنبه 08 بهمن 1392 ] [ 13:02 ]
[ ع . مؤمن ]
مطالب مرتبط
آخرين مطالب ارسالي مدرسه فوتبال کاسپین تاريخ : پنجشنبه 09 بهمن 1399
جملات زیبا تاريخ : پنجشنبه 29 خرداد 1399
مسابقات دوستانه فوتسال در سالن شهید طاهری اداره کل بهزیستی بمناسبت هفته تربیت بدنی تاريخ : شنبه 01 آبان 1395
انتخاب تیم شهدای زنگیان به عنوان تیم اخلاق این دوره از مسابقات جام رمضان 1395 تاريخ : پنجشنبه 24 تیر 1395
قهرمانی تیم کاسپین در مسابقات جام رمضان سال 1395 تاريخ : پنجشنبه 24 تیر 1395
شرکت سرکار خانم فاطمه سودمند در فستیوال فوتبال پایه بانوان گرگان تاريخ : دوشنبه 27 اردیبهشت 1395
قهرمانی در اولین دوره المپیاد دانش آموزی استان گلستان تاريخ : دوشنبه 27 اردیبهشت 1395
بازی دوستانه بین شهدای زنگیان و سنگدوین علی آباد تاريخ : سه شنبه 18 اسفند 1394
شرکت سرکار خانم سودمند در تالار گفتگوی مربیان تاريخ : سه شنبه 18 اسفند 1394
چهارمین جشنواره ورزش های همگانی دانشگاه جامع علمی کاربردی تاريخ : سه شنبه 18 اسفند 1394
ارسال نظر براي اين مطلب |
||||||||||||||
[ طراحي : رزتمپ ] [ Weblog Themes By : rozblog.com ] |