تعریف استعدادیابی | ||||||||||||||
تبليغات
آخرين ارسال هاي انجمن
تعریف استعدادیابی فرآیندی است که از طریق آن کودکان و نوجوانان را به شرکت در ورزش هایی تشویق می کنند که بر اساس نتایج آزمون ها و پارامترهای انتخاب شده،بیشترین شانش موفقیت را داشته باشد.این پارامترها طوری طراحی شده اند که ظرفیت اجرایی فرد را بر اساس بلوغ،آمادگی جسمانی و سابقه ژنیتیکی پیش بینی می کنند .
تعریف استعدادیابی : فرایندی است که طی آن کودکان براساس نتایج آزمون هایی که بدین منظور انجام میشود بسوی ورزش هایی سوق داده میشوند که بیشترین موفقیت را دا را هستند . استعدادیابی : یعنی کشف و به فعالیت رساندن توانایی بالقوه مخصوص فرد و هدایت آنها در مسیر صحیح آن. تعریف استعداد ورزشی: ............................................... فرد مستعد ورزشی فردی است که سطوح مورد نیاز جسمی و پیکری،فیزیولوژیکی و حتی روانی عملکرد ورزشی را دارا باشد . فرد مستعد ورزشی فردی است که نسبت به سایر افراد گروه سنی خود از قابلیت های ورزشی بالاتر از حد متوسط برخوردار باشد.
محاسن استعداد یابی : سرعت در پیشرفت پرداختن به ورزرسیدن به قله با احتمال بیشتر ش مناسب صرفه جویی در مصرف منابع(مالی،انسانی) جلوگیری از سر خوردگی حفظ انگیزه ورزشکار و مربی ارتقا در سطح رکوردها رسیدن به متدلوژی و تکنولوژی پیشرفته در ورزش افزایش اعتماد به نفس
معایب استعداد یابی : برای پیدا کردن محدودی استعداد،تعداد زیادی باید مورد آزمایش قرار بگیرند(۶۰۰۰ نفر باید آزمایش شوند تا یکی مثل زیدان پیدا شود) چشمان تیز بین یک مربی قابل جایگزینی است . پرهزینه و وقت گیر است . قدرت پیش بینی برای آزمونهای استعداد یابی برای آینده کم است . افراد در طول زمان عوض می شوند : در کودکی مهارتها را بهتر از همسالان انجام می دهد در بزرگسالی برعکس . در کودکی از نظر جسمانی ضعیف است اما یکدفعه عضلانی می شود . از نظر فراگیری کند است یکباره عوض می شود و بر عکس،هم صادق است . بچه های بااستعداد در همه رشته ها مستعدند ، لذا آنها را نمی توان فقط در یک رشته مستعد دانست . تخصص برای بچه ها از نظر گروهی توصیه نمی شود . سن مناسب استعداد یابی برای بچه ها مختلف است .
عوامل موثر:
الف ) عوامل تغییر پذیر آمادگی جسمانی مشخصات پیکر سنجی سابقه ورزش سطح مهارت قامت ساختار بدن تیپ بدنی
ب ) عوامل پایدار یا ثابت روانی فیزیولوژیک آناتومی تیزی و تندی حساسیت حواس کیفیت های مخفی غیرقابل اندازهگیری(زیرکی،خلاقیت) اصول استعدادیابی : روشها و آزمون ها باید افراد مستعد را شناسایی کنند . رعایت مراحل تدریجی ورزش های عمومی ،تخصصی در مدرسه . خودداری از تخصصی کردن زودهنگام اطفال . تاکید بیشتر بر عوامل پایدار در انتخاب نسبت به عوامل ناپایدار . استفاده از اکثریت علوم مربوط به گزینش . انتخاب از بین بیشترین تعداد ممکن صورت پذیر . اصول انسانی و دموکراتیک بر انتخاب حاکم باشد . استعدادیابی طبق برنامه منظم باشد . بعداز انتخاب برای رشد و پرورش برگزیدگان امکانات،برنامه و نیروی انسانی کار آمد وجود داشته باشد .
روشهای استعداد یابی:
الف ) کیفیت های عمومی ورزش ب ) اختصاصی ویژه ورزش
انتخاب طبیعی : علاقه والدین تشویق جامعه و دوستان مهیا بودن شرایط درخشش از نظر معلم ورزش در یک ورزش احاس لذت و شادی ورزشکار سنت و ارزشهای اجتماعی
انتخاب علمی : استفاده از آزمونهای معتبر بررسیهای آزمایشگاهی استفاده از علمهای متخصص مختلف استفاده از طیف وسیع بررسیهای علمی
مراحل استعداد یابی :
۱- مرحله مقدماتی : بین ۳تا۱۰ سالگی بر حسب ورزش که به تمرینات عمومی مدارس اختصاص دارد و به بررسی سلامتی عمومی،رشد عمومی جسمانی،تواناییهای جسمانی و حرکتی پایه می پردازد. ۲- مرحله میانی : 9تا۱۵ سال برای دختران و ۱۰تا۱۷ سال برای پسران،در این مرحله به بررسی عوامل پیکری ، فیزیلوژیکی ، پزشکی ، روانی ، اجتماعی پرداخته می شود . ۳- مرحله پایانی : از ۱۶ سالگی به بالا بر حسب نوع ورزش
نکات مهم در موفقیت: پیشگویی استعداد کار پیچیده و مشکلی است . عوامل استعداد عملکرد بالای ورزشی را درآینده تضمین نمی کند . عوامل استعداد در سنین مختلف ثابت نیستند . استعداد می تواند در هر مرحله زندگی خود را نشان دهد . قبل از بلوغ توانایی ورزشی گاه با استعداد اشتباه گرفته میشود . سرعت نشانه خوبی برای استعداد ورزشی است . هماهنگی عصب و عضله نشانه خوبی برای استعداد ورزشی است . فشار باعث سرخوردگی ورزشی می شود . پرداختن به ورزشهای مختلف در جوانان با استعداد در دوران یادگیری ( سنین رشد ) تشویق شود . والدین فرزندان مستعد را تحت فشار ورزشی قرار ندهند( بیشتر تمرین کن تا زودتر قهرمان شوی ) .
۴ خطر جدی: زیاد بینی استعداد ارزش گذاری بیش از حد به وروش های استعداد یابی . عدم استفاده(پرورش)صحیح از استعداد شناسایی شده . تاکید بیش از حد بر استعداد در جوانان (انتظارات بیشتر از تواناییها) .
اهمیت وضرورت استعدادیابی ورزشی :
۱ – تضمین موفقیت بیشتر در رشته ورزشی مورد نظر ۲ – کمک به تامین سلامتی جسمانی و عمومی نوجوانان ۳ – توجه بیشتر به بچه ها از نظر تخصصی ۴ – توجه به آینده شغلی ورزشکاران در فرآیند استعدادیابی ۵ – شروع کردن از سطح بالاتر اجرا،اوج عملکرد نهایی را ارتقاء خواهد داد ۶ – سرعت پیشرفت بیشتر است(کاهش زمان رسیدن به اوج عملکرد) ۷ – توسعه تواناییهای ورزشکار به بهترین نحو ممکن،چون فرد در رشته ای تلاش می کند که منطبق با تواناییهای اوست ۸ – استعدادیابی موجب بقاء ورزشها می شود ۹ – امکان توسعه و گسترش کلیه رشته های ورزشی ۱۰ – صرفه جویی در وقت،انرژی و بودجه ۱۱ – افزایش کارآیی در برنامه های تمرینی ۱۲ – کمک به افزایش اعتماد به نفس بازیکنان ۱۳ – تسهیل در به کار گیری تمرینات علمی ۱۴ – امکان بهره گیری از تجربیات و دانش مربیان،متخصص طب ورزشی و روانشناسان ورزشی ۱۵ – افزایش تعداد ورزشکارانی که هدف آنها رسیدن به اوج عملکرد ورزشی است و بالا بردن میل به رقابت در آنها ۱۶ – افزایش عملکرد مفید ورزشکاران به دلیل شناسایی صحیح و به موقع آنها درباره : مربیگری ,
[ سه شنبه 16 اردیبهشت 1393 ] [ 9:33 ]
[ ع . مؤمن ]
مطالب مرتبط
آخرين مطالب ارسالي مدرسه فوتبال کاسپین تاريخ : پنجشنبه 09 بهمن 1399
جملات زیبا تاريخ : پنجشنبه 29 خرداد 1399
مسابقات دوستانه فوتسال در سالن شهید طاهری اداره کل بهزیستی بمناسبت هفته تربیت بدنی تاريخ : شنبه 01 آبان 1395
انتخاب تیم شهدای زنگیان به عنوان تیم اخلاق این دوره از مسابقات جام رمضان 1395 تاريخ : پنجشنبه 24 تیر 1395
قهرمانی تیم کاسپین در مسابقات جام رمضان سال 1395 تاريخ : پنجشنبه 24 تیر 1395
شرکت سرکار خانم فاطمه سودمند در فستیوال فوتبال پایه بانوان گرگان تاريخ : دوشنبه 27 اردیبهشت 1395
قهرمانی در اولین دوره المپیاد دانش آموزی استان گلستان تاريخ : دوشنبه 27 اردیبهشت 1395
بازی دوستانه بین شهدای زنگیان و سنگدوین علی آباد تاريخ : سه شنبه 18 اسفند 1394
شرکت سرکار خانم سودمند در تالار گفتگوی مربیان تاريخ : سه شنبه 18 اسفند 1394
چهارمین جشنواره ورزش های همگانی دانشگاه جامع علمی کاربردی تاريخ : سه شنبه 18 اسفند 1394
ارسال نظر براي اين مطلب |
||||||||||||||
[ طراحي : رزتمپ ] [ Weblog Themes By : rozblog.com ] |